logo ppp

 

kid2

Przygotowanie dziecka do rozstania się ze swoimi rodzicami i do pobytu w przedszkolu to zadanie bardzo ważne i jednocześnie bardzo trudne. Rozpoczęcie przez dziecko wychowania przedszkolnego to znaczący i przełomowy moment w jego życiu. Aby przyjście do przedszkola nie było gwałtownym wydarzeniem, warto już wcześniej stwarzać sytuacje wdrażające dzieci do:

  • podejmowania różnych obowiązków (np. dbałości o swoje rzeczy i zabawki, porządkowania swojego kącika zabaw itp.) oraz wyrobienia nawyku doprowadzenia rozpoczętej pracy do końca,

  • doskonalenia umiejętności samoobsługowych -pozwalajcie na to, by Wasze dziecko samo myło ręce, korzystało z toalety, samo ubierało się i rozbierało, samo jadło. Im dziecko jest bardziej samodzielne, tym łatwiej będzie mu się przystosować do nowych warunków,

  • posługiwania się różnymi materiałami plastyczno-technicznymi (np. kredkami plasteliną, nożyczkami, kolorowym papierem itp.),

  • przebywania w nowym miejscu pod opieką innych osób np. babci, dziadka, koleżanek, (po to, by zmniejszyć zależność emocjonalną dziecka od siebie, by przedszkole nie kojarzyło mu się z pierwszym rozstaniem),

  • dłuższego skupiania uwagi (np. poprzez różnorodne gry i zabawy z regułami, obserwację przyrody, słuchanie bajek i opowiadań),

  • nawiązywania nowych, pozytywnych kontaktów z rówieśnikami.

Jeszcze przed rozpoczęciem wychowania przedszkolnego dobrze by było wybrać się z maluchem do wybranego przedszkola, by mógł poznać otoczenie i pomieszczenia przedszkolne (salę zabaw, łazienkę, szatnię, ogród) sprzęt i zabawki oraz swoja przyszłą Panią. Większość przedszkoli organizuje tzw. „dni otwarte” dla przyszłych przedszkolaków. Warto także stopniowo dopasować rytm dnia dziecka w domu do tego, jaki panuje w przedszkolu. Można wspomnieć przy różnych czynnościach np. po obiedzie, co o tej porze robią inne dzieci w przedszkolu (kładą się spać na miękkim dywaniku). Ważne jest także obserwowanie i czuwanie nad prawidłowym rozwojem oraz korygowanie pewnych nieprawidłowości. Szczególnie należy zatroszczyć się o dzieci, które mają niewłaściwą postawę ciała, wadę wymowy, wzroku lub słuchu. W tym celu potrzebna jest współpraca ze specjalistą, lekarzem lub poradnią psychologiczno-pedagogiczną, by przeciwdziałać tym nieprawidłowościom, gdyż utrudniają dziecku adaptację w środowisku przedszkolnym.

Oto kilka wskazówek, które mogą pomóc rodzicom przygotować swoje dziecko do przedszkola:

  • Nie należy dziecka straszyć przedszkolem,

  • Wyjaśnij dziecku, dlaczego będzie musiało chodzić do szkoły,

  • Rozmawiaj dużo z dzieckiem o przedszkolu-przedstawiaj przedszkole jako miejsce, gdzie będzie spędzało czas bez rodziców, ale w towarzystwie miłych pań; miejsce w którym pozna inne dzieci, z którymi będzie się codziennie bawić w różne i ciekawe zabawy. Odpowiadaj o przedszkolu: co tam się robi, czego nowego się nauczy-w ten sposób zachęcisz i zaciekawisz je przedszkolem,

  • Kompletuj wyprawkę przedszkolną wraz z dzieckiem,

  • Nie przedłużaj momentu rozstania się z dzieckiem w przedszkolu ( należy pożegnać się krótko, bo kiedy przedłużamy pożegnanie, dziecko cierpi dłużej),

  • Nie okazuj dziecku własnych rozterek w trakcie pozostawienia go w przedszkolu, bowiem wtedy przekazujmy mu swoje lęki,

  • Nie mów dziecku, że zostanie zebrane wcześniej, kiedy to jest niemożliwe, ponieważ dziecko będzie wyczekiwało rodziców, będzie nieszczęśliwe, że ich nie ma; należy unikać obietnic, których nie można spełnić,

  • Pozwól dziecku zabrać do przedszkola przytulankę, poduszeczkę, kocyk (jeśli przyszła wychowawczyni wyrazi na to zgodę) –ulubioną zabawkę, z którą jest związane, ona pomoże mu uporać się z lękiem, czasami wystarczy, że maluch będzie miał przy sobie coś, co pachnie mamą albo tatą-to da mu poczuci bezpieczeństwa, będzie mu raźniej,

  • Przy odbieraniu dziecka z przedszkola unikaj omawiania jego zachowania przy nim samym, bowiem informacje typu ,,nie chciał jeść”, „beczał cały dzień” itp. odbijają się negatywnie na dziecku, potęgują niechęć do przebywania w przedszkolu,

  • Czas pobytu dziecka w przedszkolu nie powinien być długi-dobrze by było, jeśli w pierwszych tygodniach będziesz zabierał(a) swoją pociechę po obiedzie. Warto do tej zmiany przyzwyczajać stopniowo,

  • Nie spóźniaj się, gdy odbierasz dziecko z przedszkola,

  • Okazuj zaufanie do pracowników, współpracuj z nimi,

  • Jak najczęściej zapewniaj dziecko o swojej miłości- mów jak bardzo je kochasz, pokazuj, że jesteś ż niego dumny (a). Dziecko musi wiedzieć, słyszeć i czuć, że jest kochane,

  • Gdy Twój maluch płacze-przytul je, zapewnij, że po niego przyjdziesz zaraz po pracy, powiedz, że będziesz za nim tęsknił(a).

Opracowała: Ewa Skrzyszewska

Pedagog

Literatura:
J. Lubowiecka „ Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola”w: A.Klim-Klimaszewska „Witamy w przedszkolu. Wspomaganie procesu adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego”.
M. Rzadkiewicz „Mamo, tato! Idę̨ do przedszkola”.